artikler

4 drivkræfter for fremtidens kunder

Kender du din drømmekunde godt nok? Har du styr på hvad der motiverer og tænder dem nu og i fremtiden?

At have fremtidssans giver dig et godt indblik i drømmekundernes behov og ideer til hvor der kan skabes noget der giver dig kant og fanger opmærksomheden. Når vi kigger på fremtidens forbrugere og brugere, tager vi afsæt i 4 drivkræfter. De kan både stå helt for sig selv, men kan også kombineres med de andre drivkræfter og forskellige trends og dermed give os nye fremtidsperspektiver om vores drømmekunder.

Den første ud af 4 drivkræfter er:

Det bedste.
Motto: "Det bedste er det, som dem jeg stoler på siger er det bedste!"
Denne kundetype køber kun det som er markeret som det bedste i en test, eller hvad en tillidsperson, eller
Influencer mener er bedst. Dette skyldes at alle muligheder for at finde det bedste er til rådighed online, men eftersom markedet i dag er totalt overmættet af produkter, så kan det være en jungle at finde rundt i hvilke produkter der rent faktisk er bedst.
Det klassiske trick er at få sit produkt med i en "bedst i test" hjemmeside og høste fordelen af være en testvinder. Fremtiden tyder på at der kommer endnu flere bedst i test og hjemmesider der laver Top 10 anmeldelser. Vi vil indenfor de næste par år nå et topniveau og så vil "bedst i test" blive totalt udvandet og endnu svære at navigere i.
Drivkraften om at ville have det bedste vil stadig være aktuelt, men måden hvorpå vi finder "Det bedste" vil ændre sig.

En variation i de bedste produkter vil være "internet-of-things-produkter" der kan snakke sammen med hinanden og selv være med til at komme med forslag til forbedringer i forhold til performance, design og bæredygtighed. Vi ser allerede dette i et fænomen der hedder digitale tvillinger. Her har alle fysiske modeller en digital tvilling, hvor al viden og erfaring gemmes og sammenlignes med alle andre digitale tvillinger i samme produkt. På den måde kan der findes fejl inden der sker noget slemt og forbedringer som alle tvillingerne i fællesskab vurderer er bedst. Nye opdateringer kan lave de løsninger, som et flertal af brugere efterspørger lynhurtigt.
Så hvor vi tidligere havde influencere, eller anmeldere til at vælge de bedste produkter og løsninger, så vil vi se digitale systemer der vil arbejde for os og være vores personlige rådgivere i at finde de bedste produkter og løsninger. Vi kalder denne trend for "fra Butler til Botler". En computerstyret botler, som vi har med os alle vegne og som kuratere hele vores online verden for os. Fremtidens "det bedste" vil blive nemmere at finde for dig, hvis du sørger for at træne din Botler og lære den hvad du godt kan lide selv.

De spørgsmål du skal kunne svare på nu og i fremtiden
- Hvor ligger du henne i forhold til dine kunders opfattelse af det bedste?
- Hvem er de influencere der vil kunne fortælle deres følgere om at du er bedst, eller har de bedste produkter?
- Hvordan vil du gerne opleve at en digital Botler skal virke i din dagligdag?


2. Det Billigste
Motto "Det er så billigt, at jeg ikke kunne lade være"

Denne drivkraft er en klassiker og bliver for mange mennesker installeret i ungdommen, eller studietiden i sådan en grad, at de aldrig slipper den igen. Nogle kan vokse op og tjene kassen og fortsat blive motiveret af denne drivkraft.

De billige tilbud der lokker alle steder kan overtrumfe idealer og sund fornuft fordi den billigste løsning med det samme føles godt i mavsen og i pengepungen. Derfor vil denne drivkraft køre på med samme styrke fremover, men den vil blive påvirket af en række trends.

En af disse trends er "fra skjult til selvvalgt transparens". Denne trend handler om at spillebanen for at gemme sig eller skjule noget i en global og digital verden bliver sværere og sværere. Det resulterer i, at flere og flere vælger at lægge informationer og strategier, som de tidligere ville skjule frem i lyset. Dette gælder alt fra politikerens upassende billeder fra fortiden, til hvor meget en virksomhed tjener på sine kunder. Denne selvvalgte transparens bliver set som tillidsvækkende og kan for mange give en større grad af autencitet - som i både nu og i fremtiden er en noget alle kunder bliver tiltrukket af.

Billige produkter med en dårlig baggrund og lavet i dårlige materialer vil blive sværere at skjule, for der vil med stor sandsynlighed komme teknologier og apps, der viser et produkts historie på godt og ondt.
Der vil kommer flere gradbøjninger af "Det billigste".

Billig + dårlig
Produkter der hører til i allerlaveste niveau bryder sig ikke om at nævne hvordan de er produceret elller hvilke aftryk de har sat på verden. Denne type produkter vil ikke lægge deres historie frem.
I en verden hvor alle de andre produkter stille og roligt viser deres historie frem, så vil disse billige+dårlige produkter fremstå som uden omtanke og det vil køberne også fremstå som.

Billigt + godt
Produkter der er billige og samtidig bruger "selvvalgt transparens", hvor det er nemt at vælge det billigste, der ikke er dårligt produceret og samtidig have ok samvittighed, vil blive de producenter der vinder på den lange bane.

Forvent flere systemer i løbet af de næste 5 - 10 år, der kan hjælpe os med at finde det "bedste billigste " og "dårligste billigste".

 

En case på denne trend er denne grøntsagshandler i Holland, der fremviser hele regnstykket for udregningen af prisen på de enkelte grøntsager. Her er klimaafgift, vandforbrug, landforbrug og underbetalt arbejdskraft regnet med, så kunderne kan se hele produktets rejsen og hvad de betaler for.

En anden case er Walmarts der har indført en blockchain standard til alle deres grøntsager, så alle led i produktionen kan monitoreres. På den måde vil hver enkel grøntsag have sin egen historie (og samvittighed) og det vil blive nemmere for kunderne at vælge med eller uden omtanke. De produkter der kun satser på at være billige uden at tage højde for denne trend vil på sigt kun appellere til de kunder, som kun går op i at prisen skal være så lav så muligt.

De spørgsmål du skal kunne svare på, hvis du vil satse på denne drivkraft
Hvem er den billigste i din niche?
Hvad er smertegrænsen for hvor billigt du kan gøre dine produkter eller ydelser?
Kan du mappe hele dit produkts historie fra A-Z og hvad de koster?

3. Bling.
Motto:"Moneys er ikke et problem"
Større, dyrere, vildere end pøblen. Denne drivkraft handler om at vise at jeg har noget, som du ikke kan have.

En super yacht er ikke længere nok. Nu skal det være en yacht liner - en krydsning mellem en yacht og en oceanliner. I dag kan alle de almindelige dødelige rejse overalt på jorden, så derfor rejser de super rige ud i rummet.

World's first 'yacht liner' unveiled with 39 apartments on board

Denne drivkraft er nok den nemmeste at benytte. Du skal bare skure så voldsomt op for prisen eller ideen, at den bliver så vild at kun 0.1% af dine drømmekunder har råd til den eller behov for den.
Bling bliver nogle gange sat sammen med drivkraft nr 4 "Oplevelser" og så får vi verdens dyreste grillede sandwich til $214 i New York. Et trick, som aktiverede to drivkræfter på samme tid og blev en glimrende markedsføringskampagne.

Evolutionen af denne drivkraft bliver endnu større og vildere, men hvor det tidligere ofte var total hedonistisk og uden omtanke, vil flere og flere super-rige efterspørge en nye form for Bling. De vil have Bling der er med til at gøre verden bedre. Så hvor ocean-lineren tidligere var bling for dens størrelse og 39 lejligheder vil fremtidens bling blive ocean-lineren, der samtidig med super luksus f.eks. renser havet for plastic og affald eller er med til at monitorere fiskebestande eller forbedre koral-rev.Bling drivkraften er stærkt koblet til status og at vise verden at du har/kan noget som de almindelige dødelige ikke kan eller har. Superbiler der kører på el, er den ene ende af spektret og den anden ende vil blive super-bæredygtighed + bling, der ikke bare har en neutralt klima påvirkning, men en positiv og forbedrende påvirkning.

Hvor vi tidligere så de superrige opføre statue af sig selv, så satser flere superrige mennesker i dag på at bruge penge på at løse nogle udvalgte problemer i verden og på den måde opnå status. Gammeldags bling uden omtanke vil fortsat køre og der vil være superrige mennesker, som bruger penge på de vildeste produkter, men disse personer vil blive en uddøende race i fremtiden.

De spørgsmål du skal kunne svare på hvis du vil satse på denne drivkraft
Hvad er det videste og dyreste produkt eller løsning jeg kan lave?
Hvilke ti superrige drømmekunder ville du gerne lave en bling løsning til?
Hvordan kobler jeg omtanke og bæredygtighed sammen med mit bling og gøre det superbling?

4. Oplevelser
Motto: "Historien før produktet"

Oplevelsesøkonomien har været her meget længe. Hovedpointen er selve produktet bliver overskygget af den fremsatte historie og oplevelse. Sydesalt, der er lavet på gammedags facon skaber en god oplevelse og en god historie er derfor mere værd. Oplevelsen kommer før produktet. Denne drivkraft har for alvor kørt siden midten af 1990erne og den vil blive ved med at vokse, men også skifte udtryk når den påvirkes af en række trends.

En af disse trends er "fra automatisk til automagisk".
I dag står valget i en købssituation ofte mellem automatiserede, online køb af produkter der kører nemt, hurtigt og gnidningsfrit. Automatiseringen har skabt en verden hvor vi kan købe stort set alt på nettet og modtage det dagen efter.

På den anden side har vi en købsoplevelse med sjæl, omtanke og nogle gange lidt magi. Disse er ofte i butikker sammen med mennesker, der har givet sig tid til at lytte til os og give os det vi ønsker. Under coronakrisen lykkedes det nogle sko butikker at lave lidt sjæl og magi, i en ellers svær situation. De benyttede zoom opkald sammen med deres kunder og via web kamera kunne de ekspedienten prøve forskellige sko på for kunden og fortælle om oplevelsen. Responsen fra kunderne var magisk.

Evolutionen
Det nye vi vil se er foreningen af automatisk plus sjæl og magi. En kobling mellem det hurtige og effektive der også har en nærmest magisk indsigt i os kunder vores drømme, ønsker og vaner.
Jo mere data der bliver tilgængeligt - jo mere vil forskellige typer algoritmer og kunstig intelligenser kunne arbejde på at målrette services, produkter og løsninger lige præcis til os.

Allerede i dag er det muligt at gå ned ad gaden og nærme dig din yndlings cafe. I cafeen kender butikkens kunstige intelligens dig og dine købevaner og den laver lige præcis den type cafe latte med ekstra skum og kanel, som du godt kan lide på dette tidspunkt af dagen. Når du så går forbi så står din kaffe klar til dig uden at du har bestilt den. Lidt magisk, men måske også lidt grænseoverskridende. Men sådan bliver vores verden: magisk men skræmmende.
Forvent at de fleste store smart data udbydere kommer til at kende mennesker bedre end de kender sig selv ved hjælp af enorme mængder data.

Vi vil se kropsscannere der ændrer de traditionelle small - medium - large standarder. Hver person vil kunne scanne sig selv og deres kropsbygning. Online butikker der kører med dette nye system vil give brugeren mulighed for at filtere alle produkter meget bedre. Der vil komme skræddersyede søgninger der i stedet for Xl, XXL eller tall eller hedder "dit navn og navnet på din kropsbygning i dette år".
Så i fremtiden vil vores børnebørn kigge tilbage på billeder fra vores barndom og undre sig over hvorfor vi havde hængerøv i nye bukser, for korte skjorter eller andet tøj der var fejlkøb. For dem vil alt tøj være tilpasset dem og deres kropsform. De vil sikkert ikke kalde det skræddersyet, men bare MIT tøj.

De spørgsmål du skal kunne svare på hvis du vil satse på denne drivkraft

  • Hvilken historie eller oplevelse savner dine drømmekunder i deres liv?
  • Hvilken oplevelse vil du kunne give dine drømmekunder - så de fortæller deres venner om dig og din biks?
  • Hvor går grænsen mellem magi og skræmmende i din biks

Der er flere drivkræfter, som vi vil kigge på i fremtiden, så glæd dig til dem.

UDVALGT TIL DIG:


Generationsmodellen

Fremtidsworkshops

Futurist Foredragsholder